Az osztrák autóklub (ÖAMTC) egy speciális, szemmozgás-követő okosszemüveggel végzett vizsgálatot.
Az ÖAMTC megbízásából a Viewpointsystem szemmozgás-követő szemüvegével végezték a tanulmányt. A vállalkozás okosszemüvegeket gyárt, használja a mesterséges intelligenciát, és az élet különböző területein végez tanulmányokat. Ez utóbbiak közé tartozik az ÖAMTC által rendelt tanulmány, amelyben két korosztályt vizsgáltak. A 6-7 éveseket, illetve a 11-12 éveseket.
A tanulmány nagy különbségeket mutat a két korosztály viselkedésformái között. A kisebbek általában még bizonytalanok, az úton átkeléskor például gyakran a körülöttük lévő idősebbek viselkedését másolják. Az idősebb gyerekek már a felnőttekhez hasonlóan viselkednek. Fontos megállapítás, hogy a lámpás kereszteződésekben mindenki csak a jelzőlámpát figyeli, hogy az mikor vált zöldre, de amikor szabad jelzést kap, már nem néz körül, hogy valóban biztonságosan átkelhet-e az úton.
Problémásnak bizonyultak a látótérben lévő akadályok és a kerékpárutat keresztező zebrák is. Az utcabútorok, a növények, mind-mind korlátozzák a gyerekek kilátását. Egy 6-7 éves gyereknek már egy kisebb bokor, vagy akár egy szemeteskuka is korlátozni tudja a kilátásait.
A 6-7 éves gyerekek például a tanulmány szerint túl messze állnak meg a járda szélétől, messzire néznek, vagy nagyon gyorsan oda-vissza néznek, egyfajta „ablaktörlő-pillantással”. Ennek eredményeként nem látnak be a kereszteződés területére, és gyakran csak nagyon későn veszi észre őket a többi közlekedő. Összességében lényegtelen dolgokat és túl sokat észlelnek – ez az információs túlterheltség növeli a bizonytalanságot. Nem ítélik meg jól a sebességet, nehezen hoznak döntéseket, ezért gyakran a felnőttektől veszik a jelzéseket. Ha pedig a felnőtt szabálytalan, akkor a gyerek is így viselkedik. Az életkoruknál fogva a tanulmány is megállapítja, hogy a fent említett okok miatt rossz döntések is lehetségesek.
Az akadályok, például a szemeteskukák, a közlekedési táblák vagy a kereszteződésekben lévő bokrok súlyosbítják a problémát. Ezek azt jelentik, hogy még a magasabban ülők, például kerékpárosok, teherautóvezetők sem látják, hogy vannak-e emberek a kereszteződésben. Fontos összetevőnek bizonyult, hogy ki, milyen magasságból látja a környezetet. Az átlag 115 cm (6-7 évesek), 117 cm (autós), 141 cm (11-12 évesek), 171 cm (biciklis) vagy a 181 cm szemmagasságban ülő kisteherautót vezetők.
Veszélyes helyzetek alakulhatnak ki akkor is, amikor egy garázs-, vagy kapukijáratnál közlekedtek a gyerekek. A szemvizsgálat kimutatta, hogy a kisebb gyerekek időnként benéztek a kijáratoknál, de a nagyobbak egyáltalán nem. A kerékpárutakat keresztező zebrák is bizonytalanságot okoznak. Az ilyen helyszíneken a gyerekek, de még az idősebbek is bizonytalanok. A biciklisek viszont alig néztek az ilyen helyszíneken bármelyik irányba is. A szabály pedig egyértelműen fogalmaz. Aki a zebrán kel át, annak elsőbbsége van, és ez vonatkozik a kerékpárutakra is.
Azt is megállapította az okosszemüveggel készült tanulmány, hogy a gyerekek nincsenek tudatában a bizonytalanságuknak. A teszt után a vizsgálatban részt vevő gyerekeket meg is kérdezték, hogy hogyan értékelték magukat. A legtöbben meg voltak győződve arról, hogy nagyon jól teljesítettek.
Az ÖAMTC ajánlásokat is tesz a tanulmányában. Az iskolák környékén, az odavezető útvonalakon a közútkezelőnek fontos figyelni arra, hogy a kereszteződéseknél, gyalogátkelőhelyeknél, buszmegállóknál minél kevesebb, a kilátást akadályozó tárgyak legyenek. Például oszlopra szerelt szemeteskuka, reklámtáblák, nagyobb növények, de a kerékpártárolókat se a járda szegélyéhez közel telepítsék.
Nagyon fontos a gyerekek számára, hogy ne féljenek. Gyakoroljanak sokat és legyenek türelmesek. Konkrét instrukciókra van szükségük, például, hogy pontosan hol kell állniuk és hová kell nézniük – összegez a tanulmány. A szakemberek pedig arra kérik a többi közlekedőt, hogy – különösen most, iskolakezdés idején – fokozottan figyeljenek, tartsák be a szabályokat.
A szemvizsgálatot 2024. tavaszán a Viewpointsystem cég végezte az ÖAMTC és a német autóklub (ADAC) megbízásából. Ebből a célból a gyerekeket (6-7 és 11-12 évesek), valamint a kisteherautó-, személygépkocsivezetőket, kerékpárosokat speciális szemkövető szemüveggel látták el, amellyel mind a szemmozgásukat, mind a megcélzott célpontokat rögzítették. A gyerekek egy előre meghatározott nyolc-kilenc perces útvonalat teljesítettek, különböző kereszteződési helyzetekkel.
Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben
Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.
Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben
Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.
Egyre többen vásárolnak
13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.
Egyre többen vásárolnak
13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.
Kritikus évek várnak az európai járműiparra
A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.
Kritikus évek várnak az európai járműiparra
A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.
Nem lehet eléggé korán kezdeni
Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.
Nem lehet eléggé korán kezdeni
Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.
A Heim Pál gyermekkórházban jártunk
Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.
A Heim Pál gyermekkórházban jártunk
Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.
Vérfrissítés 265 lóerős autókkal
25 darab Skoda Octavia RS rendőrautót szerzett be az ORFK-OBB.
Vérfrissítés 265 lóerős autókkal
25 darab Skoda Octavia RS rendőrautót szerzett be az ORFK-OBB.
Bevetné a Toyota az AI-t
Adatalapon dolgozó rendszerrel előzné meg a forgalmi baleseteket a Toyota.
Bevetné a Toyota az AI-t
Adatalapon dolgozó rendszerrel előzné meg a forgalmi baleseteket a Toyota.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.